مشاوره فروش

مشاوره فروش

شاید اولین چیزی که به ذهن هر شخصی در بخش مشاوره فروش برسد این باشد که “شما گلیم خودتان را از آب بکشید”! اما واضح تر و بدون غرض از به این مسئله نگاه کنیم، مشورت گرفتن و تحلیل دیدگاه دیگران در بخش فروش میتواند بسیار کمک کننده و یاری گر باشد.

باید ابتدا به این مسئله توجه کنیم که شخصیت و پرسُنای مشتریانمان را میشناسیم یا نه! بنظر سوال عجیبی می آید! ولی همین سوال جواب بسیاری از شکست ها پیروزی های ما در بخش فروش میباشد. اینکه مخاطب من در بخش مشاوره فروش مدیران عامل هستند یا مدیران فنی یا مالی. اینکه چطور برخوردی دارند؛ افرادی که ما آنها را در دسته بندی مشتریانمان قرار داده ایم چطور لباس میپوشند؛ خلقیات و رفتار اجتماعیشان چگونه است. تیپ شخصیتیشان چیست و چند تیپ متفاوت را ما میتوانیم پاسخگو باشیم؟ (باتوجه به شانزده تیپ شخصیتی در MBTI)

و این تنها بخش ابتدایی کار مشاوره فروش میباشد. سپس نوبت به طراحی بوم مدل کسب و کار میرسد. چیزی که در بسیاری از کسب و کارها نادیده گرفته میشود و علت بسیاری از شکست ها از همینجاست. در بوم مدل کسب و کار موارد زیر بررسی و تحلیل میگردند:

۱. بخش مشتریان: مشتری چه کسی است؟ به چه چیزی فکر می‌کند؟ چه چیزی را می‌بینید؟ چه احساسی دارد؟ چه می‌کند؟

۲. ارزش پیشنهادی: چه چیزی در خصوص محصول یا خدمت ما برای مشتریان ارزشمند و مجاب‌کننده است؟ چرا مشتریان محصول ما را می‌خرند و استفاده می‌کنند؟

۳. کانال‌های توزیع: چطور این ارزش پیشنهاد‌ی تبلیغ، فروخته و تحویل می‌شوند؟ چرا؟ آیا چنین کاری فایده دارد؟

۴. ارتباط با مشتریان: چگونه می‌توان با مشتریان تعامل داشت؟

۵. جریان درآمد: کسب و کار چطور از ارزش پیشنهادی کسب درآمد می‌کند؟

۶. فعالیت‌های اصلی: کسب و کار چه فعالیت‌های استراتژیکی را به شکل منحصربه‌فرد انجام می‌دهد تا محصول یا خدمت خود را به مشتریان ارائه دهد؟

۷. منابع اصلی: کسب و کار برای رقابت باید چه منابع استراتژیک منحصربه‌فردی در اختیار داشته باشد؟

۸. شرکای کلیدی: شرکت برای تمرکز بیشتر روی فعالیت‌های کلیدی خود چه کارهایی را می‌تواند انجام ندهد؟ (به دیگران واگذار کند)

۹. ساختار هزینه: محرک‌های اصلی هزینه‌ای کسب و کار چه هستند؟ و چطور به درآمد متصل می‌شوند؟

این بوم مدل کسب و کار نزد کارآفرینان و کارآفرینان سازمانی نوآور محبوبیت خاصی دارد. ۳ ثمره‌ی اصلی این مدل عبارت است از:

۱. تمرکز: کل برنامه‌های چندین صفحه‌ای سنتی کسب و کار را دور بریزید، با به کارگیری بوم مدل کسب و کار می‌توانید شفافیت و تمرکز بهتری روی عوامل محرک کسب و کار خود داشته باشید.

۲. انعطاف‌پذیری: در بوم مدل کسب و کار به سادگی هر چه تمام می‌توان مدل را تغییر داد و تمامی تأثیرات تغییر را در مدل یک صفحه‌ای مشاهده کرد.

۳. شفافیت: با وجود این مدل تک‌صفحه‌ای تیم شما می‌تواند شناخت بهتری از مدل و چشم‌انداز شما در خصوص کسب و کار مدنظرتان کسب کنند.

 

شما نیز اگر علاقه مند به ورود به بخش مشاوره فروش و استفاده از تحلیل اساتید ما در بخش مشاوره فروش هستید میتوانید با شماره ۸۸۸۰۹۳۶۴ – ۰۲۱  تماس گرفته و یا برای تماس با ما اینجا را کلیک کنید.